Підсумки другого Республіканського конкурсу виконавців бальних танців в Запоріжжі,1975 рік

 

Підсумки другого Республіканського конкурсу виконавців бальних танців в Запоріжжі,1975 рік




 

     З 22 по 24 січня 1975 року в Запоріжжі відбувся другий Республіканський конкурс виконавців бальних танців. Укрпрофрада, Міністерство культури, ЦК ЛКСМУ – його організатори – почали конкурс районними, міськими, обласними фіналами минулого, 1974 року.

 

    Перший конкурс відбувся у кінці квітня 1972 року. Переможцями конкурсу стали Валентина Меняйленко (зараз-Федорчук)-Валерій Корзинін, м. Київ, друге місце посіли Ірина Чубарець-Станіслав Шкляр, Донецьк, на третьому-Таїсія Даниленко-Валерій Назерєтян, Києв. 

 

    Велика робота по підготовці до нового конкурсу була проведена в Радянському Союзі і Україні.

 

    У Москві випущений комплект грамплатівок з танцювальним репертуаром. На Центральному каналі виходила передача "Танцювальний зал", в якій показували свої репертуари кращі колективи бальних танців країни, серед них народний ансамбль бального танцю "Каштан", Київ.

 

    В СРСР з'явилася розважальна передача "Танцювальний зал" присвячувалася бальної хореографії. Перші випуски рубрики з'явилися на екрані в 1970 році. Вони допомогли поширенню бального танцю, його новинок, красивою манери виконання. Передачі представляли собою до того ж приємне видовище. Через телебачення глядачі познайомилися з багатьма бальними танцями народів нашої країни: сударушка, російський ліричний, туяна, полька-янка, картули, ятраночка, андіжанська полька ...

 

    Цікавий був шлях створення телевізійних передач як вечорів молоді. Разом з колективами бальних танців хлопці танцювали повільний вальс і танго, румбу, йоксу-польку ...

 

    Згодом «Танцювальний зал» став своєрідним методичним центром для численних ансамблів, гуртків і студій бального танцю. Глядачі зверталися до редакції за порадами з питань репертуару, музичного супроводу, костюмів.

 

    На жаль, передача виходила не кожен місяць. Багато в чому, через те, що Світлана Богатирьова (редактор) сперечалася з начальством, в тому числі і з нами, «пробивала» нові костюми з короткими спідницями (а це засуджувалося), нову. Сучасну музику, оригінальні рухи в танці (деяким глядачам вони здавалися занадто вільними).

 

  Майже дві третини всіх програм редакції народної творчості складали концерти з пісень радянських композиторів, народних мелодій (в оригінальному звучанні і в обробці), творів російської, радянської та зарубіжної класики.

 

     Саме ці передачі найбільше подобалися глядачам - від 57% до 70% опитаних. Виходили в ефір вони майже щодня - то у вигляді виступів окремих самодіяльних колективів, то в формі спеціальних, організованих за різними принципами передач.

 

    Рубрики та цикли змінювалися з року в рік, змінювалися назви. Змінювалися редактори і режисери, але основою продовжували залишатися виступи самодіяльних хорових і танцювальних колективів.

 

  Прийнято Положення про школи і студії бальних танців. 3 січня 1975 затверджене Міністерством освіти УРСР і погоджено з Міністерством фінансів СРСР виходить Положення ''Про платні гуртки музичного виховання і хореографічні гуртки при початкових, восьмирічних і середніх загальноосвітніх школах Української РСР ''. Гуртки музичного виховання і хореографічні гуртки при початкових, восьмирічних і середніх загальноосвітніх школах організовуються за бажанням батьків і на основі повної самоокупності. Як і раніше гурткам бального танцю пропонується займатися один раз в тиждень 45 хвилин.

 

   За прикладом Центрального телебачення редакція музичних програм Республіканського телебачення організувала цикл телепередач "Танцюйте з нами", в яких брали участь кращі танцювальні колективи: народний ансамбль бального танцю "Грація", Миколаїв;

народний ансамбль бального танцю "Каштан", Київ;

лауреати, дипломанти першого Республіканського, Всесоюзного конкурсів.

 

   Вивчалися бальні танці з програми другого Всесоюзного конкурсу виконавців бальних танців. З листів, що надійшли до редакції Республіканського телебачення, зроблено висновок, що передача знайшла відгук у серцях молоді, викликала інтерес до цього виду мистецтва.

 

   Чималу допомогу в підготовці до конкурсу подав Республіканський будинок художньої самодіяльності профспілок. Було проведено ряд семінарів в різних областях, і регіонів України за участю кращих педагогів Києва та інших міст. У Миколаєві на базі народного ансамблю бального танцю був проведений Всесоюзний семінар керівників ансамблів бальних танців.

 

   Видавництво "Мистецтво" в Києві видало збірку бальних танців "Ритми" із записом бальних танців і музичного супроводу. В Україні в той час діяло понад 4 тисячі дитячих гуртків бального танцю в яких займалися 600 000 школярів.

 

   Танцювальні колективи та ансамблі брали участь в пропаганді бальних танців, що виступають на танцювальних майданчиках і клубах, палацах культури і вечорах відпочинку молоді. У всіх областях і регіонах України пройшли конкурси виконавців бальних танців, які показали велике бажання молоді красиво і правильно танцювати, високу культуру і виконавську майстерність усіх танцюристів.

 

   Запоріжжя не випадково став місцем проведення конкурсу. Побутова хореографія придбала тут великого розвитку. Законодавцем бальною моди є ансамбль бального танцю "Промінь" Палацу культури енергетиків (керівник Лариса Бочкович). Цей коллектив, до якого складу увійшло 300 чоловік, - багаторазовий переможець конкурсів в Ленінграді, Новосибірську, Барнаулі, Горькому, Києві. Майже кожен член його на громадський засадах вів молодіжний гурток. Колективу 7 років і вони навчили більше 5 тисяч чоловік танцювати, навчили любити музику. Більше 800 виступів на сцені, танцювальних майданчиках участь. Юнакиі та дівчата брали участь у 120 танцювальних конкурсах.

 

   Республіканський конкурс показав гарне явище. В ряді міст плідно працюють студії, виникли ансамблі бальних танців (два з них - у Києві та Миколаєві, учасники яких отримали високе звання народних), учасники яких не тільки самі прекрасно танцювали над створенням нових композицій на матеріалі української народної хореографії . Перед ансамблями бальних танців - велике майбутнє. Вони стали базою для широкого балетмейстерського пошуку. Мобільність колективів дозволяло їм здійснювати поїздки для показових виступів, де вони знімали глядача з бальною хореографією в її новаторських формах.

 

   Величезну виховну роботу здійснював і самодіяльний народний ансамбль бального танцю "Грація" Чорноморського суднобудівного заводу міста Миколаєва (керівник Л.Сливняк). З ініціативи учасників колективу створені бальні студії при робочих колективах. Їх полюбили на Миколаївщині, а їхні концерти збирали багато глядачів. Своїми силами вони давали концертну програму на два відділення. В ансамблі завжди шукали нові форми виступу. Це і тематичні композиції спільно з вокальним ансамблем "Корабель", або оперної студією, участь в самодіяльному мюзик-холі і в звітних концертах обласної народної філармонії.

 

   Колектив "Грація" двічі нагороджений золотими медалями республіканських фестивалів. В ансамблі усвідомлювали що необхідно успішно виступити на концертах і оглядах, бути активними пропагандистами бальних танців, підвищувати масову танцювальну культуру. Для цього вони організували показ і розучування танців на танцмайданчиках, в парках культури. У гуртожитку Чорноморського суднобудівного заводу відкрили школу бальних танців.

 

   Три дня в запорізькому Палаці спорту "Юність", який перетворився у велику бальну залу звучала класична музика, народні мелодії, сучасні ритми. Кожна з 72 елегантних пар - юнаки в чорних фраках дівчата в легкому бальному вбранні - боролася за право називатися граціозних, чарівною.

 

  19 нових радянських бальних танців були представлені на суд глядачів і журі. Серед них "Закарпатський бальний", "Буковинський танок", "Закарпатські візерунки", "Волинський бальний"та інші.

 

   Головні призи переможцям встановлені Оргкомітетом, ЦК ЛКСМУ, Республіканським будинком художньої самодіяльності, Центральним будинком народної творчості, Запорізьким обласним музично-драматичним театром імені М.Щорса, Запорізьким обласним будинком художньої самодіяльності, Запорізьким обкомом ЛКСМУ, обласним будинком народної творчості.

 

   Крім цього були встановлені і спеціальні призи: за кращу музику до бального танцю» - Спілкою композиторів УРСР, «Найелегантнішій танцювальній парі» - журналом "Соціалістична культура", "Наймолодшій танцювальній парі" - газетою "Комсомольское знамя"…

 

   22 січня 1975 року відбулось урочисте відкриття конкурсу. На паркеті виступили найкращі ансамблі бальних танців республіки "Каштан" з Києва, "Грація" з Миколаєва, "Промінь" з Запоріжжя та колективи з Дніпропетровська та Донецька. Свою майстерність показали перед глядачами лауреати 1 Республіканського конкурсу виконавців бальних танців,, дипломанти 1-го Всесоюзного конкурсу.

 

   23 січня першими на обговорення журі були подані 19 нових радянських танців. 11 з них змагалися у півфіналі, а 6 найкращих вийшли у фінал огляду. Глядачам запропонували легка «Полька-веселка», бадьора «Калинка», сучасні «Улюблені ритми», веселі «Карпатський новий», і Закарпатський бальний», «Славутянка», «Карусель» і ліричні «Запорізькі візерунки».

 

   24 січня найголовнішій ж змагання, конкурс 72 пар, почалися з чвертьфіналу. Танці республіканського огляду були розділені на 2 групи. У першій – "Ятраночка", "Російський ліричний", "Сударушка", "Вару-вару", "Ріліо", "Йоксу-полька", "Дозвольте запросити", "Туяна", і для України – "Український ліричний". В другій – "Повільний вальс", "Танго", "Квікстеп",  "Віденський вальс", "Повільний фокстрот", "Ча-ча-ча", "Самба"  і "Пасодобль".

 

   Кожна танцювальна пара за бажанням обирала для виконання по три танці з кожної групи. Суддівство у чвертьфіналі було закритим, тому з таким нетерпінням очікувались його результати. На вечірні півфінальні змагання пройшли 32 танцювальні пари. Півфінал судді оцінювали вже відкрито за 5-бальною системою. У фіналі взяли участь 12 танцювальних пар. А розташувалися фіналісти у такому порядку.

 

Ірина Чубарець і Станіслав Шкляр ( Донецьк)-1 місце;

Олена і Олег Касьянов (Київ)-2 місце;

Людмила Зелена і Олександр Часов (Запоріжжя) - 3 місце.

Л.Борисенко-М.Саприкін (Запоріжжя),4 місце

Н.Кононова-В.Смирнов (Івано-Франківськ)- 5 місце

В.Рогата-Г.Бондаренко ( Запоріжжя)- 6 місце

В.Калиниченко-В.Захарченко ( Київ) -7 місце

Г.Морозова-В.Бузовський (Донецьк) - 8 місце

Н.Бандурко-Нікітін (Запоріжжя) 9 місце

Т.Ярошеня-А.Коломієць ( Київ) - 10 місце

Н. Казіна- П.Ломако (Київ) - 11 місце

Т. Кащенко- С.Стовбун (Харків) - 12 місце

 

   Дещо про переможців конкурсу. Ірина Чубарець інженер-хімик, Станістав Шкляр, викладач танців Донецького Палацу піонерів. Танцюють 6 років. Щоправда разом в парі три роки. Обоє учасники бального танцю «Ролл» при Донецькому Будинку учителя. Там і познайомилися - уже 2 роки як одружилися. Навчаються у педагога Олексія Дмитровича Ждановського.

 

Крім того під час конкурсу була створена збірна команда України для участі у Всесоюзному конкурсі:

 

Учасникам конкурсу були вручені дипломи та спеціальні призи.

 

 

 Серед них відзначені наступні танці "Закарпатський бальний" (автори А.Кривохижа, музика Б.Кваша), полька "Веселка", (автор С.Шкляр), "Славутянка" (автор Л. Онищенко, музика В.Тофанюк), "Запорізький візерунки" (автор Б.Стрельбіцька, музика Л.Півоваров).

 

Від України на другий Всесоюзний конкурс виконавців бальних танців (травень-червень 1975 року) було відібрано 12 кращих пар і чотири нові композиції бальних танців. Новий танець «Буковинський танець» вирішили рекомендувати для вивчення в гуртках і школах танців.

 

У жюрі увійшли представники від України Г.Майоров, балетмейстер Київського академічного театру оперети та балету імені Т.Г.Шевченка, А.Чайковський, позаштатний методист з бальної хореографії Республіканського Будинку художньої самодіяльності.

 

Республіканський конкурс став гарною школою для підготовки до другого Всесоюзного конкурсу. Можна зробити висновок, що бальні танці на Україні змінився якісно. Він показав масовість - значно зросла кількість ансамблів бального танцю, розширилася географія бального танцю.

 

Нові танці, які були показані набули популярності серед танцюристів, збагатили репертуар колективів, вивчали  на танцювальних вечорах молоді. А 4 танці визначені найкращими і рекомендовані для виконання на другому Всесоюзному конкурсу.

 

Республіканський конкурс продемонстрував високу майстерність провідних пар України, які могли б змагатися на рівних з кращими танцюристами з інших республік країни показових виступах брали участь ансамблі бального танцю республіки, їх виступи вилися в справжнє свято бального танцю. Конкурс супроводжувався естрадно-симфонічний оркестр, створений на базі Жовтневого палацу культури Укрпрофради м.Києва.

 

Республіканський конкурс показав гарне явище. У ряді міст плідно працюють студії, виникли ансамблі бальних танців (два з них - у Києві та Миколаєві, учасники яких отримали високе звання народних), учасники яких не тільки самі прекрасно танцювали над створенням нових композицій на матеріалі української народної хореографії. Перед ансамблями бальних танців - велике майбутнє. Вони можуть стати базою для широкого балетмейстерського пошуку. Мобільність колективів дозволяє їм здійснювати поїздки для показових виступів, де вони знайомлюся глядача з бальною хореографією в її новаторських формах.

 

   Однак в організації проведення конкурсу було ряд недоліків:

недостатньо чітко сплановано час проведення репетицій;

не підготовлені фонограми, що ускладнювало роботу оркестру;

проведення конкурсу в будні дні з середи 22 січня по п’ятницю  24 січня 1975 року знизило виховну і пропагандистську роль конкурсу. Але в цілому огляд був справжнім святом і для глядачів, і для виконавців.

 

Краса, витонченість, грація, музика панувала 3 дні в Палаці спорту "Юність" місто Запоріжжя.

Республіканський конкурс закінчився. Він відкрив дорогу кращим пара у Київ, де повинен в травні-червні Всесоюзний конкурс.

 

Головний підсумок все в іншому. –тисячі юнаків та дівчат та тисячі глядачів ще ближче познайомились з чарівним мистецтвом, ім’я якому –бальні танці.

 

На фото 1,2  Станіслав Шкляр та Ірина Чубарець

На фото 5   народний ансамбль бального танцю "Каштан",  Київ

На фото 6   ансамбль бального танцю "Промінь", Запоріжжя

На фото 7 ансамбль бального танцю "Грація", Миколаїв

 

Матеріал підготував Олександр Куценко, Київ

 

 

.



Обновлен 05 дек 2016. Создан 22 мая 2016